Tijdens vakantie onverwacht naar huis: wat vergoedt je reisverzekering en annuleringsverzekering

Geplaatst op: 25-09-2019, 09:50:19

Het zal je maar overkomen: je moet je vakantie onverwacht afbreken en eerder terug naar huis. Misschien is er iets aan de hand met familie thuis waardoor je terug moet of is er iets met jezelf of een reisgenoot aan de hand. Een vervelende situatie waar ook nog eens kosten bij komen kijken. Op welke verzekeringen kun je een beroep doen voor welke kosten? Wij leggen je uit wat er onder de dekking van je reisverzekering valt en wat je vergoed kunt krijgen van je annuleringsverzekering.

Dekking reisverzekering als je eerder naar huis gaat

Als je eerder naar huis moet afreizen kunnen er allerlei kosten bij komen kijken. Denk maar eens aan het omboeken van een ticket, extra telefoonkosten en extra reiskosten. Al dit soort kosten vallen onder de reisverzekering. Dit zijn namelijk onvoorziene kosten en die zijn verzekerd als er met jou zelf iets aan de hand is. Ook zijn deze kosten meestal gedekt als er met eerste- of tweedegraads familieleden iets is en je daardoor naar huis wilt. Houd er wel rekening mee dat je bij  dit soort onverwachte kosten altijd moet overleggen met de alarmcentrale van de reisverzekering. Als zij geen akkoord geven voor het maken van de kosten ben je niet verzekerd. Vaak is het in zo’n situatie juist ook fijn om de alarmcentrale in te schakelen. Zij weten immers hoe het allemaal werkt en kunnen vaak snel dingen voor je in orde maken.

Dekking annuleringsverzekering bij afbreken reis

Ook de annuleringsverzekering komt vaak in beeld als je eerder naar huis moet tijdens de vakantie. Een annuleringsverzekering vergoedt de kosten die je al had gemaakt voor je reis. Denk aan de kosten voor je accommodatie die je al hebt betaald maar niet meer gaat gebruiken. Dat geld krijg je van het hotel of andere accommodatie meestal niet terug. De annuleringsverzekering vergoedt dit wel. Je krijgt een vergoeding voor de niet-genoten vakantiedagen. Ook de kosten van een vooraf geboekte boottocht of excursie kun je vaak claimen. Je hebt ook enkele extra uitgebreide annuleringsverzekeringen waarbij je de hele reissom terug krijgt, ongeacht wanneer je tijdens de vakantie naar huis gaat.

Bron: diverse